Verkkoisko - 2. vuosi - 3 - helmikuu

Nuorisotyössä on tärkeää...?

Muistutan jälleen, että näitä tehtäviä ei mitenkään arvostella, vaan haluamme oikeasti kuulla sinun ajatuksiasi ja toivomme, että näihin kysymyksiin vastaaminen voi auttaa sinua löytämään oivalluksia myös oman elämäsi pohdintoihin. Eli ei ressiä! Ja lähetä vastauksesi ennen kuin sun hiihtoloma alkaa, niin loma saa oikeasti olla lomaa. 🙂

1. Mitä kuuluu ja miten voit?

2. Tämän kerran raamattuopetus on itse asiassa laulu. Lue Psalmi 34. Mitä ajatuksia siitä heräsi tai löysitkö jonkun rohkaisun omaan elämääsi? Oliko joku jae erityisen hyvä?

3. Viimeksi pyysin teitä pohtimaan, että mikä on sulle tärkeää kristittyjen yhteydessä/seurakunnassa? Ja mikä Raamattuopiston nuorisotyössä (Vuokatinranta ja Kellonkartano, some yms. mukaan lukien) on kivaa, mielenkiintoista, hyödyllistä, tarpeellista jne.?

Tässä kooste teidän vastauksista:

Kristittyjen yhteydessä ja seurakunnassa tärkeää:

  • On tärkeää että pääsee kuulemaan miten muut ajattelee asioista. Leirit on hyviä, että pääsee näkemään ystäviä.
  • Tärkein kristittyjen yhteydessä on yhteenkuulumisen tunne, tulee olo että kuuluu joukkoon ja pääsee olemaan osa suurempaa kokonaisuutta, ja pääsee jakamaan ajatuksia, oppimaan muilta juttuja uskosta ja elämästä ja muistuttamaan myös itselle uskonasioiden merkityksestä.
  • Kristittyjen yhteydessä on tärkeintä se, että jaetaan sama usko Jeesukseen, eli elämän toivo perustuu arvoon.
  • Kristittyjen yhteydessä mielestäni tärkeintä on muiden kristittyjen kohtaaminen, sillä on hyvä kevennys arkeen tavata samanhenkisiä ihmisiä, kun on pitkään tekemisissä henkilöiden kanssa joilla on täysin erilaiset arvot kuin itsellä.
  • Saan vahvistusta siitä, kun tapaan kristittyjä ja muistutuksen siitä, että mä en oo yksin.
  • Kristittyjen yhteydessä ja seurakunnassa tärkeintä on se, että pääsee näkemään toisia kristittyjä ja näyttämään omaa uskoaan vapaasti. Saa kuulla uskon asioista ja jakaa niitä. Toisilta kristityiltä oppii tosi paljon. Asioista puhuminen on helppoa ja usein keskustelut voi olla tosi syvällisiäkin.
  • Kristittyjen yhteydessä minulle tärkeintä on se että on vahva yhteenkuuluvuuden tunne ja kaikki saavat olla omia itsejään.
  • Tärkeää seurakunnassa on se, että siellä on erilaisia ihmisiä erilaisista taustoista ja ikäluokista. Olisi hyvä, jos seurakunnassa olisi sekä nuoria kehen samaistua, että vanhempia ihmisiä joilla on kokemusta elämästä ja joilta voi oppia tärkeitä asioita.
  • Tärkeää kristittyjen yhteydessä on se, että siellä saa olla oma ittensä. Ja, että voi suoraan puhua vaikka uskon ongelmista ja ihmiset ympärillä ymmärtää. Mutta tärkeintä on se, että saa kuulla evankeliumia ja oppia Jeesuksesta muitten kanssa. Saa kysyä, ihmetellä ääneen ja jollekulle on voinut aueta juuri jokin itseä mietityttävä kysymys.
  • Tärkeintä minulle on varmaan se että tuntee kuuluvansa porukkaan. Toinen asia on myös yhteiset arvot. Jos ei kaikki, nii ainakin osa. On kiva aina kun tulee esim. leirille tai nuorteniltaan, on paljon tuttuja ja aina saa halata eri ihmisiä.
  • Tärkeintä kristittyjen yhteydessä on ne ihmiset. Jos nuortenillassa ei olisi ketään niin en mä sinne yksin menis. Kun tietää, että kaikissa tapahtumissa ja illoissa on sitä uskovaa porukkaa niin tietää ettei oo yksin. Ja muutenkin ne on paikkoja levätä ja rauhottua, vaikka ois kuinka kiire meneillään.

Raamattuopiston nuorisotyössä tärkeää:

  • Vuokatissa on tuttua ja turvallista, kaverit, paikka ja rutiinit.
  • Raamattuopiston toiminnasta olen saanut uusia ystäviä, jotka ovat aidompia kuin moni lähempänä asuva, sillä jaamme samoja arvoja, sekä pystymme puhumaan kaikesta avoimesti.
  • Tärkeetä Raamattuopiston nuorisotyössä on ylipäätänsä se, että järjestetään toimintaa nuorille, koska siellä nuoret voivat tavata muita kristittyjä nuoria ja saada kristittyjä kavereita, joita ei välttämättä ole kotipaikkakunnalla. Esim. leireillä voi myös kasvaa uskossa opetusten, Raamatun opiskelun ja muiden kristittyjen tapaamisen ansiosta.
  • Leireillä on mahtavaa se, että sinne tulee porukkaa ympäri Suomen, jotka on aidosti kiinnostunu asioista ja haluaa puhua uskosta. Samalla myös opetukset on tosi kattavia. Opetukset antaa vaan jo yhellä viikonlopulla tosi paljon ja niistä oppii asioita, mitä sit pystyy hyödyntämään arjessa ja omassa kristityn elämän parantamisessa.
  • Nuortenilloissa saa viikottain nähdä jonkun jota kiinnostaa mitä mulle kuuluu, ja samalla lukee vähän Raamattua ja miettiä niitä juttuja.
  • Iltapäivämessu on kyllä myös kova, koska sinne on aika rutkasti matalampi kynnys lähteä ku aamupäivällä, ja messussa saa ehtoollista ja monta muutakin tärkeetä uskonelämän hoitoon liittyvää asiaa.
  • Raamattuopiston nuorisotyössä kivointa on se kuinka siellä on niin hyvä ryhmähenki ja kaikkia kuunnellaan ja kohdataan juuri sellaisena kuin he ovat. Ja ehkä isoin ns. ”motivaattori” miks tulee sit myös lähettyä leirille tai messuun tms. on ne ystävät joita ei muualla yleensä nää. Ja onhan se myös tärkeetä jakaa niitä uskonasioita jonku omanikäsen kanssa, joka tavallaan elää samaa maailmanaikaa ja ehkä myös kohtaa niitä samoja ennakkoluuloja ku ite, mikä helpottaa tosi paljon omaa uskossa pysymistä. Bonusmainintana se Timon ja Lassen podcast, koska sellasta on oikein mukava kuunnella ihan perus arjen keskellä. Se on hyvä sellanen erittäin matalan kynnyksen hetki kun keskittyy Raamattuun tai ylipäätään uskoon.
  • Seurakunnan ja Raamattuopiston hommassa tärkeää on Raamatun opetus, mutta mukavalla tekemisellä saa nuoret mukaan opetuksiin.
  • Mun mielestä parasta hengellisissä yhteisöissä on se yhteisöllisyyden ja hyväksynnän tunne. Koko porukka voi olla ihan sekalainen, kaikki eri taustalla ja historialla joskus jopa täysin tuntemattomien ihmisten seurassa viettämässä aikaa ja silti luottamus ja turvan tunne on ihmeellinen. Meitä kaikkia yhdistää valtava asia, usko ja pitkälti myös arvot. Kaikki on niin vastaanottavia ja lämmin sydämisiä. Se on mun mielestä ihan parasta koko hommassa.
  • Raamattuopiston nuorisotyössä on erittäin mieluisaa se, miten se tavoittaa porukkaa eri puolilta Suomea ja se yhdistää monta nuorta.
  • Raamattuopiston nuorisotyössä on mahtavaa, että nuoria kuunnellaan ja heille annetaan ääni, mutta samalla opetetaan paljon elämästä, uskosta ja Jumalasta. On myös hyvä, että nuorisotyöntekijöitä ja isosia on erilaisia, ja jokaisella on jotain mitä tarjota.
  • Raamattuopiston työssä on moni asia kivaa. Mutta ainakin kivat ympäristöt. Niin Kellonkartanossa kuin Vuokatinrannassakin on niin viihtyisä ja turvallinen ympäristö, että ai että! Sitte toki työntekijät. Kaikki tosi sellasia helposti lähestyttäviä, eikä tarvi esittää sellasta kauheen virallista (niinku puhuis pelottavalle aikuiselle) vaan saa vaan olla aito oma ittesä. Ja hyödyllinen, kiva, tarpeellinen jne. asia on se, että toimintaa on säännöllisesti ympäri vuoden. Ja aina on sellanen olo kuin tulisi kotiin, kun tulee Vuokatinrantaan.
  • Minun mielestä on tärkeää pitää leirejä jossa kristityt ympäri suomea pääsevät tutustumaan toisiinsa. On myös mukavaa että leirejä on monen ikäisille.

Sitten supertärkeä kysymys! Nyt kun oot lukenut tän vuoden iskoporukan vastaukset, niin mitkä on kolme sellaista asiaa / toimintamuotoa / juttua, mitä Raamattuopiston nuorisotyössä pitää ehdottomasti olla! Eli "Tipi ja Timo, ihan sama mitä muuta teette, mutta älkää missään tapauksessa lopettako tai muuttako näitä kolmea asiaa!"

4. Nyt kun oot lukenut teidän todella hyvät pohdinnat kristittyjen yhteydestä, ja miettinyt mitä nykyisessä Raamattuopiston nuorisotyössä pitää ehdottomasti säilyttää, niin sitten siirrytään pohtimaan, mitä uutta kenties tarvittaisiin.

Tässä on kooste teidän ensimmäisistä ideoista, joita joulukuussa jo pohditte:

  • Yhteisiä retkiä? Tai leireille jotain yllätyksiä, se vois olla hauskaa.
  • Jos tilaa löytyisi, nuorten leirejä voisi joskus pitää Kauniaisissa. Toinen mikä tuli mieleen, että voitas luoda semmonen ryhmä, mihin sais laittaa rukoustoiveita ja sit muut ihmiset voi rukoilla sen asian/ihmisen puolesta.
  • Ehkä jotain uutta ja jännää lapsille, että hekin pääsisivät paremmin mukaan.
  • Ois niin kiva jos vois olla joku luonto juttu, joku lyhyt vaellus homma. Tai melontareissu. Vois toteuttaa kesällä. Talven leireilläki ois mahtava olla enemmän notskilla, vaikka paistaa vaahtiksia.
  • Jotain yhteydenpitoa muiden kanssa leirien väleillä. Esim. joku nettihöskä.
  • Uskoisin, että some on tehokas tapa tavoittaa nuoria ympäri Suomea. Somessa voisi tehdä julkaisuja nuorille ajankohtaisista asioista ja luoda jonkinlainen yhteys heidän välille, jotta heidät saataisiin mukaan. Some-toimintaa voisi laajentaa nuorille tutuille alustoille ja voitaisiin keksiä joitain uusia sisältömuotoja, jotka kiinnostaisivat nuoria.
  • Vaikka leirien opetushetkissä on jo paljon toiminnallista tekemistä, mutta niitä voisi olla hieman enemmän, koska on puuduttava istua paikoillaan pitkiä aikoja ahtaassa sohvassa ja kuunnella.
  • Raamattuopiston somea olisi kiva katsoa. Ja ihan mitä vaan podcastia tai muita videoita. Niin ja Timon ja Tipin frisbeegolfkisa toisiaan vastaan ja siitä YouTube video. Se olisi ihan kova.
  • Joku taikatemppu, että leireillä olleet nuoret jäisivät aktiivisemmin nuorten toimintaan.
  • Nuorten leiri, jonka vois järjestää kesällä. Se ois mahtavaa!
  • Olisi kiva jos järjestettäisiin enemmän nuorteniltoja myös muualla kuin eteläisessä Suomessa.
  • Useammalla nuortenleirillä ois hyvä olla mahollisuus tulla jonkun ohjaajan esirukouspalveluun, eli se sama mitä tehdään riparin loppupuolella. Se on nimittäin matalampi kynnys tulla siinä juttelemaan/rukoilemaan, kun pyytää jotakuta ohjaajaa ohjelman ulkopuolella.
  • Ehkä muillekin leireille, kun vaan ripareille ois kiva saada jotain yhteisöllisiä pelejä, missä porukalla tehdään yhdessä. Esim vaikka savolainen pesäpallo on hyvä esimerkki. Eikä niiden tarvi olla vaan tollasia pelejä, vaan ne vois olla esim vaikka jotain käytännöllisiä opetuksia, niinku jotain ratoja yms.
  • Ois myös kiva jos leireillä ois semmonen hetki, jossa ohjaajat rukoilee sun puolesta, vaikka joku esirukousilta.
  • Ois kiva pitää joskus jollain leirillä leffailta. Vetäjät vois vaikka päättä valmiiks sen elokuvan, takkiksella ois täydellinen paikka tälle. Ja sitte kaikki vois joko tuoda sinne omat herkut tai sitte voitais tehdä herkkujen tuonti jotenki nyyttärityyppisesti.

Miltä nää idea kuulostaa, ja mistä itse innostuit? Ja tuliko tuon kolmostehtävän juttuja miettiessä kenties mieleen joku ihan uusi idea? Kerro 2 tai 3 juttua, joita sua voisi kiinnostaa kokeilla. (ne voi olla tuosta listasta tai jotain mikä tuli mieleen vasta nyt)

5. Mitä rukousaiheita on mielessä?
Ja saanko jakaa sun rukousaiheen sinne meiän whatsapp-ryhmään?
Kokoan ne taas yhteen viestiin, eli kukaan ei tiedä kuka minkäkin aiheen on jättänyt.
(Huom! Ei oo pakko antaa lupaa jakamiseen, voit myös jättää aiheen vain meiän nuorisotyön työntekijöiden tietoon niin kuin aiemminkin)