10 käskyä, osa 3

Viikon Sana Kello Ja Pastellivärit

Jos joku käsky kertoo siitä, että käskyjen perimmäinen tarkoitus on pitää meistä ihmisistä huolta, niin kolmas. Jos vähän kärjistää, niin kaksi ensimmäistä käskyä liittyvät meidän ja Jumalan väliseen suhteeseen, käskyt 4-10 taas meidän ja toisten ihmisten välisiin suhteisiin ja kanssakäymiseen, mutta kolmas liittyy jumalasuhteemme lisäksi suoraan meihin ja meidän hyvinvointiimme!

Tämä ajatus kirkastuu, kun huomaa, että kaikkivaltias, kaikkivoipa, rajaton, ääretön ja ikuinen Jumala itsekin lepäsi luomistyönsä päätteeksi. Väsyikö hän? Tarvitsiko hän lepoa? Ei tietenkään, vaan hän tahtoi antaa meille esimerkin. Samanlaisen, kuin mitä Jeesuskin antoi, kun hän tieten tahtoen vetäytyi sivuun lepäämään sekä henkisesti ja fyysisesti että myös hengellisesti viettäessään aikaa rukouksessa.

Ja siinä tullaan lepopäivän ytimeen. Jumalan tarkoittama lepo ei ole vain sitä, että lepäämme fyysisesti ja henkisesti ja keräämme voimia uuteen työviikkoon, vaan se on sen lisäksi myös sitä, että varaamme yhden päivän erityisesti hänen kanssaan olemiseen. Päivän, jolloin työt eivät paina, jolloin saa rehellisesti ottaa aikaa Jumalan kanssa olemiseen ja uskonelämän hoitamiseen. Lepopäivän lepo uudistaa siis sekä voimiamme, että sieluamme. Sen on tarkoitus olla kokonaisvaltainen lahja arjen kiireiden ja askareiden rinnalle.

Kun siis mietit kolmatta käskyä muista, että sen on tarkoitus tuoda ilmi Jumalan rakkautta. Rakkautta, jonka tähden hän tahtoo, että sinulla olisi hyvä olla sekä fyysisesti ja henkisesti että myös hengellisestikin. Saman rakkauden takia hän antoi kerran Poikansa, jotta sinä voisit todella levätä hänen armossaan ja rakkaudessaan. Aamen.

#viikonsana #10käskyä #lepopäivä #lepo